Personbilar

Som bilköpare kan man, om man är medveten om skillnaden mellan olika bilar, göra ett säkrare val. Förutom att välja en bil som fått goda resultat i krockprover, kan standarden på säkerhetsutrustningen göra stor skillnad. Bilbälte och krockkuddar har de flesta bilar numera. Men väljer man dessutom en modell med ett effektivt whiplashskydd och antisladdsystem (ESP) kan man ytterligare öka säkerheten.

Vad kan du göra för att välja en så säker bil som möjligt?

Allmänt om personbilar

Vid köp av en ny bil bör följande säkerhetsdetaljer efterfrågas.

  • Fem stjärnor (inte mindre än fyra) i EuroNCAPs krocktester.
  • Trepunktsbälte och huvudstöd på de sittplatser i bilen som används.
  • En tjänstevikt på mellan 1 000 och 1 500 kg.

 

Vid köp av en begagnad bil bör följande säkerhetsdetaljer efterfrågas.

  • Minst 40 procent högre säkerhet än medelbilen i Folksams rankning (minst 20 procent för småbilar, finns inga bättre).
  • Ett bra skydd vid frontal- och sidokollisioner.
  • Stabila säten i anslutning till bilens lastutrymme som skyddar mot inträngande last.
  • Trepunktsbälte, bältesförsträckare och huvudstöd på bilens samtliga platser.
  • Tjänstevikt på mellan 1 000 och 1 500 kg.
  • Lastsäkringsskydd i kombibilar.

 

Barnsäkerhet i bil

Barn kortare än 135 cm ska enligt lag använda en särskild skyddsanordning – babyskydd, bilbarnstol, bältesstol eller bälteskudde - i bilen. Finns krockkudde på passagerarplatsen får ingen i bakåtvänd bilbarnstol sitta där, om inte krockkudden kopplats ur. Läs mer om bilbarnskydd och urkoppling av krockkudde under avdelningen Barn i bil.

 

Stöldskydd

Stulna bilar är oftare inblandade i trafikolyckor än andra. Tester av dörrlåsen på olika bilmodeller genomförs av Svenska Stöldskyddsföreningen. Testerna visar att tiden att ta sig in via dörrlåset i olika bilmodeller, varierar mellan 2 sekunder till över 2 minuter.

Vad anser NTF?

  • Fordonsindustrin ska ge köparna en saklig och opartisk information om skillnader i säkerhetsnivå mellan olika bilmodeller.
  • Nivå 3 i automationsstegen ska hoppas över eftersom den inte kan anses vara säker.
  • Trepunktsbälte, bältesförsträckare, kraftbegränsare och bältespåminnare, samt pisksnärtsskydd (whiplashskydd) ska finnas på alla platser i bilen.
  • Krockkuddar som ger ett ökat skydd ska finnas på lämpliga platser i bilar.
  • Barnsäkerhet ska ingå som en naturlig del i biltillverkarnas utveckling av säkerhetssystem, även i husbilars säkerhetssystem.
  • Alla tillgängliga tekniska säkerhetssystem i fordonen ska vara standardutrustning i nya fordon och merparten av dem ska inte gå att stänga av. Säkerhetssystem är till exempel automatiska bromsar, automatisk avståndsreglering, kurshållningsassistans, trötthetsvarnare, hastighetsanpassningssystem (ISA), antisladdsystem, system som förhindrar onykter körning.
  • Tekniska säkerhetssystem ska inte påverka bilens förmånsvärde.
  • Dubbdäckens trafiksäkerhetsnytta ska vägas in i diskussioner om att införa dubbdäcksförbud. Krav på märkning av nordiska vinterdäck ska införas.
  • Det ska vara förbjudet att använda vinterdäck på sommarhalvåret.
  • Krav ska införas på att reflexväst ska finnas lätt tillgänglig i alla bilar och användas om man vistas bredvid bilen i mörker.

Marknadsöversikter

Frågor och Svar

Vi ska byta bil. Det lutar åt en 7-sitsig minibuss, har ni har någon statistik angående krocksäkerheten i dessa bilar?

När måste vinterdäck, odubbade eller dubbade, användas?

Hur fungerar bilbältet?

Dokumentation

Vill du ha mer kunskap? Här finns länkar till material, rapporter och andra källor för mer kunskap.